Generelt, Teknologi og digitalisering

Nå er det generasjon Alfa som teller!

Generasjon Alfa forventes å være den rikeste, mest utdannede og mest teknologisk koblede gruppen så langt. Dette er en ettertraktet gruppe, og det klør i fingrene til markedsførerne!

Studier fra Australia viser at barn i alderen 4-14 år via sine lommepenger har kjøpekraft i milliardklassen. Alfabarn vil også ha stor påvirkningskraft på sine foreldre (ofte Millennials), som er villige til å bruke mye penger på barna sine. Generasjonen vil etter hvert vokse til å bli et lukrativt forbrukermarked – og deres kjøpekraft kommer til å bli enorm.

To barn som leker med iPad. Generasjon Alfa, som er etterfulgt av generasjon Z.
Generasjon Alfa i kjent stil – sitter i bleier og leker med iPad. Foto: Unsplash

Fordypet i teknologi

Det var Mark McCrindle, en generasjons-forsker og konsulent i Australia, som droppet navnet “Alpha” i 2005. Denne generasjonen vil være født mellom 2011 og 2025, og de er som regel barna til Millennials (født fra slutten av 1980-tallet til begynnelsen av 2000-tallet). Alfaer vokser opp med teknologi, og de vil være fordypet i teknologi gjennom hele livet. Disse barna kalles også iGen eller Glass-generasjonen fordi enheter med glassfronter vil være deres viktigste kommunikasjonsverktøy. Det antas at det totalt fødes rundt 2,5 millioner Alfaer hver uke (globalt).

Påvirker foreldrene

Alfaer holder på med tekniske duppeditter med bleiene på, og har knapt kommet ut av bleiene før de fremstår som meglere hjemme – for de spiller en viktig rolle i familiers kjøpsbeslutninger. Disse barna er mer komfortable med å sveipe over digitale flater og snakke med en taleassistent enn de fleste voksne. For markedsførere er derfor generasjon Alfa en kritisk inngangsport til foreldre, og dette er nå en del av strategien for mange store selskap (eksempelvis Fitbit og Crest).

Generasjon Alfa vet hva de vil ha

En undersøkelse hvor 8000 foreldre til barn i alderen 4 til 9 år var respondenter (gjennomført i 8 ulike land) understøtter at Alfaer påvirker foreldre. Undersøkelsen viser nemlig at ⅔ av foreldrene sier at barnas vaner og behov påvirket deres siste teknologi-kjøp (TV-er, smarttelefoner og nettbrett). Generasjonens innflytelse er enda større i USA, der 81 prosent av foreldrene rapporterte at ønsker fra barna spilte en rolle i teknologi-kjøp.

Fra verktøy til livsstil

Generasjon Z, gruppen som er født mellom 1995 og 2010, vokste opp da sosiale medier ble opprettet. For Z er sosiale medier et verktøy, men for Alfaer er det en livsstil. De fleste store selskaper rigger seg for hvordan de kan møte generasjon Alfa som nå vokser til. Generasjon Z vet vi allerede svært mye om, det er den aller yngste generasjonen vi nå setter lupen over.

Generasjon Alfa ser lite på TV

Alfaer er utsatt for flere digitale plattformer fra svært ung alder, og bedrifter vil måtte tilpasse seg radikalt for å kunne samhandle og kommunisere med denne gruppen – sammenlignet med foreldrene deres. Generasjon Alfa vil forvente sømløse og integrerte brukeropplevelser, med en personlig opplevelse. Alpha-barn ser på mindre TV enn tidligere generasjoner, så markedsførere trenger forskjellige måter å nå dem på. Eller bruke andre kanaler som Instagram og YouTube med unge influencere. Flere og flere barn har egne kanaler med mange millioner følgere. Dette er ikke noe nytt dog, det blir bare ytterligere forsterket med den yngste generasjonen.

Gutt med teknisk utstyr. Det er overaskende stor forskjell mellom generasjon Z og generasjon Alfa.
Dette er en tilfeldig gutt, men det finnes et hav av YouTube-stjerner der ute. Alfa er den første generasjonen som er gjennomsyret med teknologi, og de har allerede STOR påvirkningskraft! Foto: Unsplash

Inn i skolesystemet

Den første gruppen av disse barna har nylig gått inn i grunnskolesystemet. Her har det skjedd enorme endringer de siste årene, hvor iPad har erstattet de tradisjonelle lærebøkene. Det finnes dessuten flust av digitale læremidler. Elevene kommuniserer med sine lærere via iPaden. Fasilitetene på skolene vil på samme måte som arbeidslivet måtte endres for en moderne lærings-hverdag. Ingen vet i dag hvilke jobber generasjon Alfa vil ha i fremtiden. Vi vet at de vil sitte i stillinger som ikke finnes i dag. Vi vet også at generasjon Alfa vil vokse opp i samspill med AI og roboter, så vel som mennesker. De vil i økende grad leke med tilkoblede leker som svarer på kommandoer og demonstrerer emosjonell intelligens. Stemme-kommunikasjon vil være helt naturlig for dem.

Sterke krefter

Vanligvis skrives det mye om generasjoner når tiden for arbeidslivet nærmer seg. Innen HR og rekruttering er man naturligvis interessert i å skjønne hva som trigger gruppen når de skal velge arbeidsgiver. Det er enda en stund til Alfaene kommer ut i arbeidslivet. De eldste av dem er først kommet i gang med grunnskolen nå. Derfor er det gjerne markedførere som er mest ivrige på å nå denne gruppen. Det er også greit for foreldre å vite om at det er sterke krefter som forsøker å påvirke barna deres. Med tanke på virtuelle assistenter så snakker generasjonen med disse helt naturlig. Google Home eller Alexa er på mange måter en del av familien. Det er likevel barn vi snakker om. Vi må være obs på at de ikke alltid ser forskjell på en reklame eller annet innhold på YouTube.

Verdier og etikk står sterkt

Generasjon Alfa er påvirket av sine forbilder innen generasjon Z og sine Millenials-foreldre. Verdier og etikk står sterkt hos dem. Ifølge en rapport fra Wunderman Thompson Commerce ønsker 59 prosent å jobbe for å redde liv. 51 prosent ønsker en jobb der de kan bruke teknologi og gjøre en forskjell. 67 prosent av barn mellom 6-9 år ønsker å ha jobber som bidrar til å redde planeten.

Mange synspunkter

Ifølge samme undersøkelse er det verdiene som vil styre kjøpsvanene til generasjon Alfa. Dette vil også bestemme hvilken merkevare de er lojale mot. 66 prosent av alle Alfaene vil kjøpe fra selskaper som prøver å gjøre det bra i verden. De har dermed fra ung alder synspunkter på hvordan saker og ting skal fungere.

Rigg selskapene!

Det kommer til å bli krevende tider for markedsførere som skal nå denne gruppen, men også spennende tider. Både generasjon Z og generasjon Alfa har holdninger som gjør at veldig mange selskap blir nødt å tenke nytt fremover. Omdømmet kan fort stå på spill hvis man ikke innfrir forventningene. Selskap som allerede sliter med generasjon Z bør virkelig steppe opp. På den måten kan de rigge seg til nye tider!

Les mer om andre generasjoner

Kilder

https://www.fluxtrends.com/meet-generation-alpha/

https://adage.com/article/cmo-strategy/move-gen-z-generation-alpha-watch/316314

https://cnda.condenast.co.uk/wired/UnderstandingGenerationAlpha.pdf

https://www.forbes.com/sites/christinecarter/2016/12/21/the-complete-guide-to-generation-alpha-the-children-of-millennials/#616fff736236

https://mccrindle.com.au/insights/blogarchive/gen-z-and-gen-alpha-infographic-update/

Om forfatter

Jeg er født og oppvokst i «den grønne byen» i Nord-Norge – Harstad. I 2001 flyttet jeg til Bærum, og har bodd der siden. Jeg har to sønner og samboer.

Av utdanning har jeg litt av hvert, blant annet journalistutdanning, mastermodulen PR-ledelse og strategisk kommunikasjon, Executive MBA fra BI og ESCP (double degree).

Jeg har blant annet jobbet som digitalsjef på BI og KPMG, og som CDO (Chief Digital Officer) i et advokatfirma. Etter vel 3,5 år i et konsulentselskap (management consulting) har jeg etablert mitt eget selskap - Digital Forest. Jeg jobber nå i skjæringspunktet mellom transformasjon, ledelse og kommunikasjon.

Ring meg: + 47 40639370
Mail meg: yvonneh@online.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *